Kunnskapsdatabase

Her finner du nyttig informasjon. Dette vil bli oppdatert med ujevne mellomrom.



-Kompletteringsnivåer:

Dette er de mest brukte variantene. Avvik kan forekomme. Se spesisfikasjon for din konkrete modell, les manualen, eller kontakt oss dersom du er usikker.

BNF - Bind and Fly: Du trenger kun en kompatibel Spektrum radio i tillegg for å bruke modellen.

BNF Basic - Bind and fly Basic : Du trenger en Spektrum kompatibel radio, batteri og lader for å bruke modellen.

RTF - Ready to fly: Alt du trenger er inkludert i pakken

ARF - Allmost Ready to Fly: Modellen er stort sett ferdig bygget, men noe montering gjenstår og du trenger radioutstyr, motor, batteri osv. i tillegg.

RTR - Ready to Run: Alt du trenger er inkludert i pakken

BND - Bind and Drive: Du trenger kun en kompatibel Spektrum radio i tillegg for å bruke modellen.



-Binding: For Spektrum og de fleste andre moderne radioer må mottakeren læres opp til å kjenne igjen sin radiosender. Dette gjøres ved binding/poding.  Kort fortalt er prosedyren som følger:

1 Mottaker settes i bindemodus ved å sett inn bindeplugg, eller trykke inn bindeknapp på mottakeren samtidig som den slåes på. (noen mottakere går også automatisk i bindemodus når dem ikke kjenner igjen noen radiosendere) Mottakeren indikerer bindemodus ved hurtig blinkende lys.

2 Radio settes i bindemodus ved å holde inn bindeknapp mens den slåes på, eller bindemodus kan og aktiveres fra menyen på mer avanserte radioer. Senderen indikerer bindemodus med blinkende lys, og eller korte repeterende pipelyder

3 Lyset i mottakeren blir fast og radioer med display vil oftest vise bekreftelse

Dersom mottakeren ikke vil binde kan du prøve med større avstand mellom sender og mottaker under bindeprosessen.



Batterier: Bruk batterier som er anbefalt til din modell. Når du skal velge batteri kan det være nyttig å vite dette:

Spenning: Måles i Volt. Moderne lipobatterier har en nominell spenning på 3,7 Volt pr celle. Vanlige spenninger blir da 3,7 - 7,4 - 11,1 - 14,8 osv. Det er også vanlig å oppgi i antall celler 1Cell=3,7V 2cell=7,4V osv. Høyere spenning gi høyere turtall/hastighet på en motor.

Kapasitet: Måles i Ampere eller milliAmpere pr time (Ah eller mAh) Høyere tall gir lengre driftstid. (større bensintank)

C Rating: Sier noe om hvor hurtig du kan bruke den lagrede energien i batteriet.  C er kapasiteten på batteriet. Du må dermed gange C verdien med kapasiteten for å finne ut hvor mye du kan belaste batteriet. OBS! C merkingen fra batteriprodusentene er ikke alltid til å stole på. For batterier fra samme produsent er den en god pekepinn, men samme C verdi fra to forskjellige produsenter kan variere.

På et batteri som belastes vil spenningen synke i takt med belastningen. Et batteri med høyere C vil ha mindre spenningsfall ved samme belastning.

Lipo batterier kommer i to hovedkategorier Hardcase og Softcase. Til biler er det oftes Hardcase batterier som brukes. Dette vil si at batteriet er inkapslet i en plastboks for å beskytte det mot å bli skadet.




Lading: De fleste LiPo batterier i dag tåler å lades med 2-5C.  Se manualen eller dokumentasjonen til batteriet. Er du i tvil så hold deg til 1C. Hvis batteriet har 2 eller flere celler anbefaler vi alltid balansert lading der hver celles spenning overvåkes.

Bruk flammedempende ladepose og gå aldri fra batteriet under lading. Pass på at ladekabler og overganger du bruker er i god stand. De fleste uhell med lading skyldes feil bruk.

Lagring av LiPo batterier: La aldri Lipobatterier ligge uladet. Det optimale er å lade dem opp til 60-70% av fullt hvis dem skal ligge ubrukt over lengere perioder. De fleste litt mer avanserte batteriladere har en egen "storage" funksjon som lader eller utlader batteriet til riktig nivå.

AS3X og SAFE:

AS3X er Spektrum sitt stabilseringssystem for bruk i fly og helikopter. Det hjelper til å holde modellen stabil i 3 akser. Det får modellen til å virke som en større og mer stabil modell, og det hjelper deg å fly modellen slik du vil. AS3X er vanligvis innebygget i mottakeren, men kan også for enkelte mottakere kobles til som en separat modul.

SAFE er en videreutvikling av AS3X systemet. Modeller med SAFE har vanligvis en funksjon der modellen retter opp til vannrett flyving enten når man slipper stikkene, eller trykker på "panikk knappen" på senderen. SAFE kan som regel slåes av eller tilegnes en egen bryter. På nyere modeller kan det også deaktiveres helt.

Vi anbefaler å ha det tilgjengelig på en egen bryter. Selv om du er aldri så dreven pilot kan det være kjekt å ha tilgjengelig i tilfelle noe skjer.

AVC er navnet Spektrum bruker på stabiliseringssystemet sitt for bilbruk. Det påvirker både styring og gass for å holde modellen stabil og motvirke sladd/ustabilitet. På RTR biler som leveres med dette inkludert kan man som regel justere virkningen trinnløst fra 0 til 100% fra radioen. Har du en radio med 4 eller flere kanaler kan du justere virkningsgraden uavhengig for styring og gass.


Lim - Det finnes mange typer lim. Her er litt informasjon om noen av dem vi selger:

Superlim:  Også kalt CA (Cyanoacrylate) eventuelt hurtiglim. Limer det meste på sekunder, inkludert hud så vær forsiktig. Leveres i forskjellige tykkelser med forskjellig herdetid. Tynnest limer fortest. Tykkest egner seg best hvis du må skape en fuge. Er du i tvil, velg medium. Ikke pust inn dampen, den kan irritere. Det finnes også luktfri(odorless) utgave. Vanlig superlim kan etse enkelte skummaterialer. Det luktfrie limet angriper ikke skummet, men herder litt sakte. Det bør derfor brukes sammen med kicker/herder. Modellene fra E-flite, Parkzone og Hobbyzone laget i Z-foam tåler (og bør) limes med vanlig superlim, ikke odorless.

Kicker: Leveres som spray og brukes for å herde superlim hurtigere. Fungerer på både vanlig og luktfri utgave. Spray på fugen etter at du har føyet sammen det du skal lime. Eventuelt kan du også ha lim på den ene delen du skal lime, og spraye kicker på den andre for deretter å føre sammen delene. OBS! Med den siste metoden har du bare et forsøk.

Epoxy: Kraftig lim som leveres som to-komponent. To flasker med innhold der man blander sammen like mengder av hver. Finnes i forskjellige typer merket med minutter. Minuttene er hvor lenge du har på å bruke limet etter at du har blandet det og før det begynner å herde. Limet veier litt mer enn f.eks. superlim og brukes vanligvis derfor kun der man trenger litt ekstra styrke. Selv om all Epoxy er kraftig er det litt forskjell på dem. Dem med lang herdetid gir en litt seiger limfuge, men de med hurtigst herdetid blir litt sprøere. Er limet litt for tykt etter at du har blandet det kan du eventuelt tynne det litt med rødsprit.

Uansett hvilken limtype du bruker bør du sørge for god ventilasjon. Selv om limet ikke lukter kraftig kan det irritere luftveiene.